Het thema, het proces, de inspiratie en het ontstaan van mijn werk .
Al mijn werk ontstaat uit een ontmoeting,een ervaring!
Het steeds terugkerende thema in mijn werk is “Communicatie en andere culturen “
Het thema en de inspiratie :
Het thema in mijn werk is, de non verbale communicatie. De lichaamstaal, de ogen, de handen en de houding.zijn de middelen waarmee je non verbaal communiceert.
Mijn inspiratie vind ik op mijn talrijke reizen naar verre oorden en in mijn voormalige werk als psychotherapeut.
De voor mij belangrijke issues, reizen en psychotherapie vullen elkaar aan, het schilderen stelt mij in de gelegenheid daaraan uitdrukking te geven.
Proces: Het zijn als het ware parallelle processen die plaatsvinden bij,
het ontstaan van mijn schilderijen en mijn psychotherapeutische behandelingen in het verleden.
Bij beide is sprake van een creatief proces, een creatief denken.
Het gaat in feite om dezelfde mechanismen.
Je ziet mensen, je komt met hen in contact en creëert van daaruit iets nieuws. Je moet steeds alert zijn op wat je hoort, ziet en ervaart, om vervolgens je waarnemingen in te zetten en toe te voegen. Zowel bij het maken van een schilderij als bij de behandeling van een cliënt.
In de olieverf schilderijen heb ik getracht de ervaring, de emoties, die ik zelf had, tijdens de werkelijke ontmoetingen, weer te geven op t doek.
Ik laat in mijn werk 3 motieven zien die belangrijk zijn voor de non-verbale communicatie.
*De uitdrukkingen in het gezicht
*De expressie van de handen
* De houding van het lichaam
Deze weerspiegelen gevoelswaarden als: angst, melancholie , trots, tederheid, geluk etc.
Dat is ook wat het werk oproept bij de toeschouwer.
Het nodigt uit tot vragen en roept interpretaties op. Het maakt nieuwsgierig, je wil meer weten. Je vraagt jezelf dingen af.
Hieronder een werk wat meer een heftige emotie uitstraalt !
Het kleurenpalet
Dit kleurgebruik is terug te vinden bij de Nederlandse schilders die belangrijk waren tijdens het interbellum.
De eerst periode van de 20 ste eeuw. Nederlandse schilders zoals, Kees van Dongen, Jan Sluijters, Kees Maks en Leo Gestel.
Deze schilders hebben mijn bewondering en geven voeding aan mijn verdere ontwikkeling als schilder.
Ook de hedendaags minder algemeen bekende Belgische schilders als Sam Dillemans en Bruno Vekemans, zijn voor mij een bron van inspiratie. Deze werken echter zeer verschillend. Vekemans schildert ingetogen en gestileerd, terwijl Dillemans heftig kleurrijk en explosief te werk gaat.
Het proces van creatieve ontwikkeling is voor mij oneindig
Net als in psychotherapie gebruik ik bij het schilderen mijzelf als instrument.
Maar dat is volgens mij niet voldoende, zoals ook het zuiver werken op intuïtie niet volstaat.
Kennis en kunde , dus opleiding en ervaring moet aan beiden ten grondslag liggen om tot een goed en creatief resultaat te komen