ATELIER

 

Het thema, het proces, de inspiratie en het ontstaan van mijn werk .
Al mijn werk ontstaat uit een ontmoeting,een ervaring!
Het steeds terugkerende thema in mijn werk is 
“Communicatie en andere culturen “

Het thema en de inspiratie :

Het  thema in mijn  werk is, de non verbale communicatie. De lichaamstaal, de ogen,  de handen en de houding, zijn de middelen waarmee je non verbaal communiceert.

Mijn inspiratie  vind ik op mijn talrijke reizen naar verre oorden en in mijn werk als psychotherapeut.

Onderweg ben je als reiziger vaak genoodzaakt, je boodschap uit te dragen via non-verbale communicatie, dat vereist creativiteit. Ook in mijn werk als psychotherapeut zijn de non verbale boodschappen een belangrijk gegeven, die een creatieve aanpak verlangen.

De voor mij belangrijke issues, reizen en psychotherapie vullen elkaar aan, het schilderen stelt mij in de gelegenheid daaraan uitdrukking te geven.

 

 

Proces: Het zijn als het ware parallelle processen die plaatsvinden bij,

het ontstaan van mijn schilderijen en mijn psychotherapeutische behandelingen.

Bij beide is sprake van een creatief proces, een creatief denken.
Het gaat in feite om dezelfde mechanismen.

Je ziet mensen, je komt met hen in contact en creëert van daaruit iets nieuws. Je moet steeds alert zijn op wat je hoort, ziet en ervaart, om vervolgens je waarnemingen in te zetten en toe te voegen. Zowel bij het maken van een schilderij als bij de behandeling van een cliënt. Het werk: Het werk bestaat uit olieverf op doek.

 

In de schilderijen heb ik getracht de ervaring, de emoties, die ik zelf had, tijdens de werkelijke ontmoetingen, weer te geven op t doek.

Ik laat in mijn werk 3 motieven zien die belangrijk zijn voor de non-verbale communicatie.

*De uitdrukkingen in het gezicht 

*De expressie van de handen

* De houding van het lichaam

Deze weerspiegelen gevoelswaarden als: angst, melancholie , trots, tederheid, geluk etc.
Dat is ook wat het werk oproept bij de toeschouwer. Deze ervaart bij zichzelf ook emoties. Het nodigt uit tot vragen en roept interpretaties op. Het maakt nieuwsgierig, je wil meer weten. Je vraagt jezelf dingen af. 

De emoties, de vragen die je als toeschouwer ervaart, worden heftiger bij de doeken met het felle kleurgebruik. 

Terwijl de doeken met het overwegend realistisch kleurgebruik, meer 

een beeld geven van rust en gelatenheid. (Zie foto's hieronder)




Titel:" Gelatenheid" Tanzania
30x30 olieverf op masonite VERKOCHT

De expressie van de portetten

Hieronder  een werk wat meer een heftige emotie uitstraalt !

Kleurgebruik en schilders die inspireren

Het kleurenpalet 

De kleuren waar ik overwegend mee werk  zijn,
de complementaire kleuren: *paars en geel  en   *rood en groen
Dit kleurgebruik is terug te vinden bij de Nederlandse schilders die belangrijk waren tijdens het interbellum. 
De eerst periode van de 20 ste eeuw.  Nederlandse schilders zoals, Kees van Dongen, Jan Sluijters,  Kees Maks en Leo Gestel. 
Deze schilders hebben mijn bewondering en geven voeding aan mijn verdere ontwikkeling als schilder.
Ook de hedendaags minder algemeen bekende Belgische schilders als Sam Dillemans en Bruno Vekemans, zijn voor mij een bron van inspiratie.  Deze werken echter zeer verschillend. Vekemans schildert ingetogen en gestileerd, terwijl Dillemans heftig kleurrijk en explosief te werk gaat.

Het proces van creatieve ontwikkeling is voor mij oneindig
Net als in psychotherapie gebruik ik bij het schilderen mijzelf als instrument.
Maar dat is volgens mij niet voldoende, zoals ook het zuiver werken op intuïtie niet volstaat. 
Kennis en  kunde , dus opleiding en ervaring moet aan beiden ten grondslag liggen om tot een goed en creatief resultaat te komen
Het gaat volgens mij in beide terreinen om een creatief proces.



Herinnering aan slaventijd Ghana
VERKOCHT